PART I DE II. ACCIDENTS I BEGUDES ALCOHÒLIQUES
ELS ACCIDENTS DE TRÀNSIT SOTA LA INFLUÈNCIA DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES I LES CONSEQÜÈNCIES PER AL CONDUCTOR. QUI PAGA ELS DANYS?
ELS ACCIDENTS DE TRÀNSIT SOTA LA INFLUÈNCIA DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES I LES CONSEQÜÈNCIES PER AL CONDUCTOR
Conduir sota la influència de begudes alcohòliques augmenta de forma considerable la possibilitat de patir accidents de trànsit ja que es produeixen, amb molta més freqüència, determinades errades al volant que en la molts casos deriven en aquests accidents, doncs les seves capacitats i reflexes es veuen alterats i disminuïts.
Per això, podem afirmar que el consum d’alcohol és un factor determinant i altament potenciador en la producció d’aquests tipus d’accidents. A més, els resultats en aquests accidents són, generalment, més lesius i s’incrementa el risc de patir lesions mortals.
Això succeeix perquè la persona que condueix sota la influència de begudes alcohòliques perd consciencia respecte del risc que això suposa i en moltes ocasions no adopta les precaucions necessàries. En aquest context, els errors i infraccions més comunes que augmenten la possibilitat de producció d’un accident són: no respectar la distància de seguretat, envair el carril contrari, avançaments prohibits o incorrectes sobreestimant distància-velocitat-temps, girs molt amplis, etc.
A Espanya, la taxa màxima permesa d’alcohol en aire aspirat per a conduir és de 0,25mg per litre d’aire aspirat o, el que és el mateix, de 0,5g per litre de sang. Aquests límits s’han d’entendre de forma general, ja que en els conductors novells i professionals es veuen reduïts a 0,15mg per litre d’aire aspirat i 0,3g per litre de sang.
Quan aquests límits són superats pels conductors, les penalitzacions o conseqüències són les següents:
- Pèrdua de punts o retirada del carnet de conduir.
- Multes econòmiques de fins a 1.000€.
- Presó, si s’escau.
L’import de la multa i la quantitat de pèrdua de punts de carnet estarà en funció del nivell d’alcohol que s’obtingui en el resultat de la prova:
- Entre 0,26 mg/l i 0,50 mg/l: multa de 500€ i pèrdua de 4 punts del carnet de conduir.
- Entre 0,50 mg/l i 0,60 mg/l: multa de 1000€ i pèrdua de 6 punts.
- Taxa superior a 0,60 mg/l: delicte penal. En aquest cas el conductor s’enfronta a una condemna d’entre 3 i 6 mesos de presó, de 6 a 12 mesos de multes o de treballs en benefici de la comunitat i a la pèrdua del carnet de conduir durant un període d’entre 1 i 4 anys.
En reincidents s’agreugen les penes.
- QUI PAGA ELS DANYS EN CAS D’ACCIDENT SOTA LA INFLUÈNCIA DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES? ÉS POSSIBLE LA REPERCUSSIÓ D’AQUESTS IMPORTS?
Quan es produeix un accident com a conseqüència de l’ús i circulació de vehicles a motor, sovint, pot sorgir-nos el dubte sobre qui és el subjecte responsable. En aquest sentit, cal facilitar la reparació del dany així com protegir la víctima i facilitant-li la possibilitat de reclamar directament contra la companyia asseguradora del vehicle que ha causat l’accident. És el que es coneix com responsabilitat civil extracontractual, que comporta l’obligació per aquell qui vulnera un deure de conducta de reparar el dany produït. En el cas d’accidents sota la influència de begudes alcohòliques, però, la companyia d’assegurança del conductor culpable i influenciat per les mateixes, no es fa responsable ni dels danys materials ni tampoc dels danys personals que el conductor hagi causat. La no assumpció de la responsabilitat en qüestió no ha d’entendre’s com una desvinculació total de la companyia envers les víctimes de l’accident ja que la mateixa pagarà, d’entrada, la indemnització a tercers pels danys ocasionats pel seu client. Tot i així, aquest primer pagament no suposa més que una mesura de protecció per als perjudicats ja que posteriorment la companyia asseguradora farà ús del que es coneix com el dret de repetició i reclamarà al conductor la totalitat de l’import assumit d’entrada per ella en concepte d’indemnització a tercers pels danys en qüestió.
Aquest dret de repetició es troba regulat a l’article 10 de la Llei sobre Responsabilitat Civil i Assegurança de la Circulació de Vehicles a Motor i consisteix en l’acció que pot exercitar la companyia per tal de recuperar els imports abonats en concepte d’indemnització a les víctimes.
I, quin és el motiu pel qual la companyia asseguradora pot decidir no fer-se’n responsable si jo tinc una pòlissa contractada?
Les persones contracten les assegurances amb l’objectiu que si es produeix algun accident i deriva en danys materials o personals per responsabilitat del propi conductor, aquesta se’n faci càrrec i en respongui i generalment així es dona, però no de forma il·limitada. La pòlissa conté una sèrie d’exclusions de cobertura que són limitacions on si es donen determinats factors les asseguradores no han de respondre. Una d’aquestes exclusions de cobertura és el supòsit al que ens estem referint de la conducció amb taxes d’alcohol superiors a les permeses i això provoca que en cas d’accident les garanties contractades s’anul·len.
I, és legal que les companyies asseguradores penalitzin els conductors ebris que han protagonitzat un sinistres?
No existeix cap norma en aquest sentit que així ho permeti i per això, moltes asseguradores es reserven el dret de no renovar l’assegurança contractada el següent any, especialment en casos de reincidents que comporten despeses fortes a la companyia de forma freqüent.
_______________
Des de Bonet Advocat Accidents volem ajudar-vos en qualsevol qüestió o dubte que tingueu en relació a la producció d’un accident de trànsit o que s’hagi produït en d’altres àmbits diferents, com en el laboral, marítim, aeri, domèstic, escolar, etc. No dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres. No cobrem res per resoldre aquests dubtes, doncs compartim les vostres preocupacions.